Ezberleme; aynı şeylerin sürekli tekrarlanmasıyla bilgi edinmeye çalışmaktır. Fakat tekrar etme azaldıkça elde ettiğimiz bilgide unutulacaktır. Bu yüzden ezberleme hakkında” nankör bir uğraş” tanımı da yapabiliriz. Çünkü ezberlediğimiz şeyleri kısa bir zaman dilimi sonrasında unutacağız.
Ezberleme işini daha çok öğrenciler yaparlar. Ezberlemek zorunda olduğunu düşünen öğrenci ise anlama işini tamamen aradan çıkarmış demektir. Bir tarih dersinde öğrenci birçok şeyi unutmamak için ezber yapmayı tercih eder. Fakat farkında değildir ki bu taktiği uygulayarak daha çabuk unutacağının. Eğer ki ezber yapma yerine olayları kronolojik sıraya göre çalışsa ve kendini biraz o olaylara dahil etmeye çalışsa aslında çalıştıklarının ezber yaptığından daha çok aklında kalıcı olduğunun farkına varacaktır. Aslında ezber yapmaya, bilgileri hafızaya yüklemekte diyebiliriz. Hafızaya yüklemek, unutmadan hafızada tutmak ve sınavda hafızadakileri sırasıyla kağıda dökmek uzun bir ezberleme süreci gerektirir. Bu da bizim için emek ve zaman israfından başka birşey değildir. Ayrıca ezber yaptığımızda bunların sınav esnasında içeriklerinin birbirine karışma ihtimalini de yok sayamayız.
Sınav esnasında bildiklerimizi karıştırmamak için önceden çalıştığımız konuları anlamış olmamız gerekir. Fakat ezber yaparken kişi anlama işini tamamen aradan çıkarmıştır. Bu yüzden ezberlediklerini karıştırma yüzdesi çok fazladır. Zamanımızda ise birçok öğrencinin problemi sınavda bütün bildiklerini karıştırmalarıdır. Etrafımızdaki birçok öğrenciden duyarız ”bütün bildiklerimi heyecandan unuttum ” diye fakat öğrenciler farkında değildir ki ezberledikleri için bilgilerinin birbirine karıştığının. Niye karıştırdıklarını herhangi bir sebebe bağlamak için de heyecandan olduğunu düşünürler.
Ezber kişilerin sorgulama özelliğini de kısıtlar. Ezber yapan kişi ezberlediği şeyleri sorgulamadan kabul eder. Dolayısıyla insanlar nelerin doğru nelerin yanlış olduğunun farkına varamazlar. Bu da insanların nerede ne yapacaklarını kestirememelerine yol açmaktadır. Ezber yapan kişiler yorum yapma yeteneklerini kaybederler. Bu da olaylar karşısında insanların yorum yapma gereği duymamalarına yol açar.
Ezber yapmanın göründüğü üzere bir çok zararı vardır. Fakat ezber yapmak veya yapmamak bizim elimizde olan bir şeydir. İnsanların birçoğu ezberi faydalı birşey olarak gördükleri için ezber yapma yoluna gitmektedirler. Ancak anlayarak öğrenmeyi deneseler daha faydalı olduğunu göreceklerdir.
Tags: Ezberleme, manset, öğrenme, SınavCategory: Okulda Başarı, RehberlikYazar: Betül Şahin
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder